Sunshine State.

God natt Sverige & god kväll Staten fylld med solsken!

I helgen var Kristen hemma och vi fyllde dagarna med shopping, älskar USAs sportutbud & shoppingutbud i största allmänhet. Mmmumselimumma! I lördags var jag på mitt livs första babyshower, ännu en "jag-har-bara-sett-på-film"-händelse. Kristie, Caitlins storasyster bjöd mig & Kristen för att fira sin lilla son som föds i december. Vi åkte till Port St. Lucie, där en fest med god mat & paket lyckoönskade Kristies lilla Hunter. Gravida kvinnor är så himla vackra! Jag vill också ha en babyshower, jag kanske ska ta införa det i vårt kalla land, men inte än på sju-åtta år, haha. Därefter gick hela familjen ut och åt middag, hyrde med oss film hem & mös! Jag är en riktig liten mysunge!

Amerikanarna är så himla intressanta varelser. I veckan pratade jag med några i min dramaklass om hur världen skapades, jag frågade hur de trodde att de gick till - "Eva & Adam" eller "Big Bang"? The creation by God, of course, de tittade på mig med en självklar min. Därefter la de till, Big Bang - no I just don't buy it... Well, jag är väldigt försiktig med mina religionsdiskusioner då jag vet att de flesta här har en religiös, mer eller mindre stark, tro. Men när jag hör någon entusiastiskt förklara hur Gud skapade jorden på 7 dagar kan jag inte riktigt hålla tyst, jag respekterar den individuella tron något enormt - men jag tycker det är väldigt intressant att diskutera ämnet. Jag ställde några simpla frågor om hur de skulle vilja förklara vissa bevisade vetenskapliga fenomen genom Guda perspektiv. Jag började pladdra på om Big Bang och evolutionen medans de tittade på mig med oförstående ögon. Ehmn... ni vet vad Evolutionen är va? Jag har förstått att den religiösa tron här i Staterna är oerhört påtaglig och kvarstående av konservativa skäl, när deras förfäder "byggde" detta land var religionen ett faktum och så är den än idag. Många, många, kommer från kristna skolor och i och med det får man inte lära sig om The Big Bang-theory... Hur ska man kunna tro på något man inte vet innebörden av? Nu är det inte så att alla invånare av detta land endast lever med denna kontinent som världsbild, de människor som jag har lärt känna och umgås med är nästintill snäppet bättre än mig på geografi och är väldigt pålästa i diverse ämnen - men ja, det finns undantag. En intressant skillnad, det finns många som inte bryr sig om så mycket utanför sitt land - för de anser sig inte behöva det.

Igår dog Mr. Milano, grannen som var som en del av The Mayers familj. Andra dödsfallet av nära människor till min värdfamilj på mindre tid än en månad. ♥

Och annars är det, som alltid, omänskligt underbart varmt ute, palmerna finns i överflöd & så fort jag går ut i trädgården befinner jag min inom i alla fall fem meter till närmsta orm, jag förstår inte varför de dras till mig, jag älskar Florida!

Nu bums i säng med min nya Kinsella-bok! ♥
Love,
Louise

Och så åker en liten bild in på syrran, bara för att hon är så himla snygg!
Oh så en liten hälsning till hennes Gustav, som allt ska få igen i kubb/solbränna/vattenkring i juni :)
Both of you, prepare for war - right S?

Kommentarer
Postat av: emma

Hej! :) Jag funderar på att åka som utbytesstudent nästa år och jag tycker att du verkar ha det helt underbart! Valde du Florida som stat eller fick du den helt slumpmässigt? Och tycker du att det var svårt att skaffa vänner? :) Ha det bra /Emma

2009-10-14 @ 08:59:45
Postat av: Thea

tror nog att de inte är lika många här uppe i norra usa för de e mera folk som komemr från norden och sånt, de lixom är mera fria och de är många som inte har ngn tro. Så hru vartm är de där nere? ja hade min första snö nu i helgen...

2009-10-15 @ 01:30:15
URL: http://livetsomthea.blogg.se/
Postat av: Alicia

Haha tack för den du ;) ja var de du som ville ha igen? vattenkrig i juni? eller är de bara jag som inte kommer ihåg? :D ha de bäst

Älskar dig <3

2009-10-15 @ 15:49:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0