IKEA & jag har aldrig varit mer svensk än vad jag är idag.

Idag tog Misch & jag en roadtrip till Sunrise utanför Miami för att besöka ingenting mindre än... IKEA! Finns det något svenskare än IKEA? Då jag faktiskt ska bo här i nästan sex månader till så ska vi måla om rummet med en fin färg. Så jag köpte lite nya detaljer, såsom ett nytt täck- & kudd fodral, ramar och ljus. Inredning är så fruktansvärt roligt! Utomlands har Ikea nämnligen en liten avskild avdelning med svensk mat -så där hittade jag bl.a. julmust, pepparkaksdeg, pepparkakor, glögg, prinskorv, cider, DAIM! och.... hällekaka!!! Åh jag är så lycklig! Som utlandssvensk så får man faktiskt ett lyckorus så fort man kliver in på Ikea- det går inte att beskriva fråns det att man har bott utomlands i en längre tid. Det är så härligt svenskt på något sätt, ja jag förstår att ni blir aningen chockade över att jag faktiskt kan anse något svenskt vara härligt. Men man hittar nya vinklar på allt!

Självklart åt vi köttbullar med potatismos och lingonsylt, samt drack MUST (M anser det vara cola med godissmak!)! Hela butiken är så lill-svenskt på något sätt, alla svenska produktnamnen får en att tro att man är hemma och man förväntar sig nästan att personalen ska prata svenska med en i kassan. Jag träffade en hel drös med svenskar som jag naturligtvis var tvungen att prata med, det är så intressant att höra hur de hamnade här! En kille kom fram och sa "hej, jag antar att du är svensk för här har inte tjejerna ett såntdär hårband". :)

"Man blir aldrig så mycket svensk som när man är utanför Sverige". Jag kanske inte känner stoltheten växa i bröstet, men ja, det finns en gnutta gemenskaphetsvärme när jag träffar på något som påminner om mina rötter. Rötterna är starkare än jag trodde. Det kanske inte betyder att jag stannar kvar i Sverige i resten av mitt liv, men det betyder definitivt att mina barn ska prata svenska vart de än i världen bor. Jag har aldrig varit en patriot av mentalitetsskäl, men detta äventyr har definitivt lärt mig uppskatta vissa saker som jag tidigare varit blind för.

Nu har jag hur som helst laddat upp med enormt mycket svenska smaskigheter. Nästa lördag ska vi ha Luciavaka at my place och tjejerna har pratat om det sen jag berättade om traditionen de första dagarna i augusti. Och så har jag tänkt laga ett svenskt julbord på fredag för min familj! :)

Men nu sovtajm, imorgonbitti blir det julshopping i West Palm med Kor & Jac!
PUSSAR!


Magen kurrade där ska ni veta, mums!


Hihi, en liten del av det jag fångade med mig hem.


Kommentarer
Postat av: Martin :)

Det är sååå saaant Louise! Julmust är som cola fast med godissmak!!! ^^

2009-12-06 @ 11:52:53
Postat av: Anonym

Åka ända till usa för att köpa svenska grejer, du är inte riktigt klok kvinna;)

Älskar dig!<3

2009-12-07 @ 21:21:23
Postat av: Jennifer

åh, gud va avundsjuk jag blir på dina sverige saker! Jag hittade Annas pepparkakor på Walmart för någon vecka sedan och blev sjuktglad! roligt bara att de tillverkas i Kanada, men det står swedish recipe!! Jag måste nog också bege mig till IKEA! love it!

2009-12-12 @ 02:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0