Frågor & Svar

Här kommer en hel hög med frågor och svar som har ställts på bloggen, mailen och tom. brev. Tack alla som hittat hit, det var mest menat som en liten inblick i mitt liv för familj och vänner men ni har hunnit bli ett riktigt stort gäng! :) Har ni några mer frågor är det bara att fråga på!

Vilken organisation åker du med?
Jag åker med Explorius, en lite mindre och personligare organisation än till exempel EF.

Hur varmt är det i Florida?
Florida är dryga en hälften sa stort som Sverige och har hela två klimat; tropiskt och subtropiskt, ju mer söder du kommer desto varmare klimat. Lite mer kända platser som West Palm Beach, Miami, Key West etc har ett tropiskt klimat och norr över det subtropiskt. West Palm Beach, där jag bor, har medeltemperaturen legat mellan sommar: 35ºc, höst 25-30ºc, vinter 15-20ºc och vår 30-35ºc. Det fanns ett antal dagar då plusgraderna inte var många och tjocktröjan var ett måste, men ofta går Florida-vädret upp och ner. Det kan vara tjocktröja-kallt ena dagen och bikiniväder den nästa, Florida-flexibiliteten som man automatiskt får när man bor på dessa breddgrader! ;)

Kan du inte skriva om hur man blir utbytesstudent och hur du gjorde för att komma till Florida?
Jo, det kommer i ett annat inlägg mer inriktat på utbytet i sig!

Var det svårt att prata engelska? :P
Är man inställd på ett språk så ligger de andra mycket längre bort, så när jag kom hit skrattade jag ofta åt mig själv när jag hörde vilka roliga uttryck och uttal jag hade. I svenska skolan och huvudet låter det så bra, sedan upptäcker man att det inte alls lter lika klatchigt. Men jag gick in med inställningen att det är lika bra att babbla på trots alla roliga små inslag och tillslut så kommer engelskan mycket närmare än svenskan. Men det blir ju så av naturliga skäl! Folk kommenterar ofta accenten och tycker den är charmig. Nu självklart drömmer jag och tänker på engelska! :)

Om man ska åka till Florida, vart ska man åka? :)
Naturligtvis beror det helt på vad man vill se och man vill uppleva, Florida innehåller så oehört mycket sevärdigheter, aktiviteter och skatter. På västsidan ligger de vita pudersandstränderna, Orlando har de häftiga äventyrparkerna, klassiska surfingen i Cocoa Beach, Rymdupskjutning i Kennedy Space Center, shopping, golf, bad och sol på de flesta ställen. Jag skulle försöka åka minst två veckor, hyra bil och försöka se Orlando, Miami, West Palm Beach & kanske Sarasota. Har man ytterligare en vecka så är ju inte en karibienkryssning alls långt borta!

Tycker du om Florida och vad är din favoritplats i staten?
Florida i sig är en utav mina favoritplatser i hela vida världen, av det jag sett hittills! Jag är förälskad i storstäder över lag, så West Palm Beach, Orlando & Miami är deffinitivt tre pärlor som ligger nära hjärtat.

Vad är det bästa samt det värsta med high school?
Förutom all dess drama, intriger och slagsmål, så är drogerna deffinitivt det värsta. Många anser att marjiana eller kokain är mycket mildare än alkohol. Sedan det bästa, you just gotta love high school!

Vi trodde alla att vi skulle förlora dig till en snygg surfdude och aldrig komma hem, ser planen fortfarande ut så? ;)
Haha, nu är planerna att åka hem och landa, sedan upptäcka hela världen, därefter får vi se. Ett av mina mål är att kunna ha en condo, kanske tom. ett strandhus på en av Floridas underbara stränder i framtiden. Kanske tvingar jag med någon svensk "dude" tillbaka till US i framtiden, som kan bli min surfkompanjon!

Har någon frågat ut dig på en såndär amerikansk date? ;P Och i så fall hur många dagar hade du varit Florida innan du blev utbjuden?
Ja, fyra dagar.

Vad saknar du ifrån Sverige?
Min familj och världens bästa människor som jag är lycklig att få ha i min närhet. Sedan möjligheten till kommunaltrafik, OCH MASSA SVENSK MAT!

Om du surfar, lånar du någons surfingbräda då eller?
Jag hyrde bräda de första månaderna men var så otroigt sugen på att skaffa egen att jag letade runt bland mina kompisar och hittade precis en sådan jag letade efter. Den är hur klatchig som helst!

Tycker du om den amerikanska maten?
Precis som nationen själv är kulturell så är även maten mångkulturell, italienskt, asiatiskt, mexikanskt osv. Det förnekar ju inte att USA är känt för sin feta och onyttiga mat, och visst är det så. Jag har haft enorm tur att få komma till en minoritetfamilj som äter nyttigt. Jag är inte sådär överförtjust i den typiskt amerikanska maten! De flesta är tyvärr överviktiga och inte så välinformerade om träning & hälsa. Och visst måste det vara svårt att komma till en värdfamilj som äter mycket skräpmat och onyttigheter, men i grund och botten är det ju alltid upp till en själv att välja vad man stoppar i munnen!

Du åker snart hem, kommer det att vara jobbigt?
Då det kommer ta mig två dagar att komma hem med mellanlandningar och tidskillnader så tror jag att det kommer bli den värsta dagen- och därefter den bästa dagen i mitt liv. Att lämna min amerikanska familj och mina fina vänner kommer vara bland det svåraste jag någonsin gjort, att få träffa mina underbara familjemedlemmar och vänner kommer vara obeskrivligt. Jag visste ju hela tiden att detta äventyr en dag skulle få ett slut, men att åka hem är bara vara början på så mycket och USA kommer alltid vara mitt andra hem, likaså min familj och mina vänner! Så lätt blir de inte av med mig vet ni! ;)
 
Sådär, nu ska jag återgå till tv premiären av Gossip Girls med min underbara grekiska vaniljeyogurt! Mums! :) PUSS




Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag längtar efter att få krama om dig igen! <3 I LOVE YOU!

2010-03-12 @ 11:24:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0